Du är på semester och vill hitta en bra fiskrestaurang i den nya staden. Hur gör du för att leta? Och vad får dig att välja? Om du svarat ”Googla” på första frågan och ”bra betyg” på den andra är du inte ensam.
Oavsett om du blev nöjd eller inte med ditt val, kanske du frågar: ”Hur fick restaurangen mig på kroken?”
Och det gjorde jag! I dagens avsnitt av Searchbar pratar jag med Daniel Melkersson, lokal SEO-pionjär och grundare av PinMeTo. Vi går igenom vad du som företagare måste tänka på för att fiska upp kunder i din närhet, som letar efter just din produkt eller tjänst.
Vad är lokal SEO?
Lokal SEO (Search Engine Optimization) är strategier och tekniker du kan använda för att optimera ditt företags närvaro i lokala sökresultat. Målet är att öka synligheten för dina kunder när de söker efter produkter eller tjänster inom ett specifikt geografiskt område. Allt som oftast handlar det om sökningar i deras omedelbara närhet.
Vilka företag behöver en lokal SEO strategi?
Alla, egentligen. Även om du inte har en lokal där folk kan besöka dig på finns det sätt att visa upp dig i sökmotorerna. Du kan på Google ange att du har ett område som du servar, exempelvis. Läs mer här om service areas på google.
Om du har en lokal verksamhet på en eller flera platser där man kan besöka er är det än viktigare. Folk söker mer och mer efter företag ”nära mig”:
Vad är viktigast i en lokal SEO strategi?
- Google Business Profile. Det första du bör se till är att skaffa en Google Business Profile, tidigare Google My Business. När du har registrerat ditt företag och fått det verifierat dyker det upp i Googles karttjänst. En bonus är att många andra karttjänster hämtar data från Google så du får en hel del gratis på köpet. Du registrerar företaget enkelt själv via Googles verktyg här.
- Apple Business Connect. Registrera ditt företag på Apple Business Connect, så dyker du upp i den standardiserade kartfunktionen i iPhones. En av anledningarna till att det är så stort är att folk inte orkar eller tänker på att ladda ner Google Maps-appen. Apple Maps har blivit bättre med tiden och vissa andra hårdvaruproducenter använder det som kartfunktion, exempelvis GPS i bilar. Du registrerar ditt företag för Apple Business Connect här.
- Synka datan. Se till att kontaktdatan som finns på din egna webbplats stämmer överens med den som syns på andra ställen (Google/Apple Maps/Facebook osv). Det hjälper till att verifiera för sökmotorer att datan är korrekt, vilket är en positiv rankingsignal, men framför allt är det en trygghet för kunderna. Om en karta eller informationssida ger viss information om adress/öppettider, men en annan källa säger något annat skapar det osäkerhet.
- Be om recensioner. Recensioner och omdömen är viktiga av två anledningar. Statistik visar att kunder litar på online-omdömen nästan lika mycket som rekommendationer från bekanta. Den andra anledningen är att positiva betyg ger dig bättre positioner i kartsöken.
Försök att se till att dina kunder recenserar dig i den kanal de inledningsvis kommer i kontakt med dig. Oftast är det Google, men det skulle också kunna vara någon annan kanal som Facebook, exempelvis. Anledningen är att positiva omdömena inte gör så mycket nytta om inte dina kunder ser dem vid rätt tillfälle.
Om du börjar hämta in recensioner är det också extremt viktigt att du svarar på alla omdömen. Oavsett om de är dåliga eller bra. - Ha lokalt innehåll. Om du har fler butiker/kontor – Anpassa innehållet på listningarna så att de som söker på den platsen känner igen sig. Detta är speciellt viktigt om du har listningar i andra länder. Det som fungerar i Sverige är inte alls säkert att det gör det i Finland.
Vilka vanliga fällor kan man trilla i?
- Att tänka att den egna hemsidan räcker. En hel del större företag tänker att store-locatorn de byggt för x miljoner kr löser deras problem. Men om ingen hittar dit från första början kommer den bara att stå där och samla digitalt damm.
- Du glömmer att synka kontaktinformationen. Om du uppdaterar kontaktinformation och/eller öppettider är det lätt att missa att synka överallt, när informationen finns på fler än ett ställe. Då blir avvikelsen en negativ rankingssignal och källa till osäkerhet för kunderna.
- Du glömmer att svara på recensioner. Precis som med kontaktuppgifterna gäller det att vara konsekvent. Om helt plötsligt svar på recensioner upphör, eller än värre att du ignorerar att svara på negativa recensioner skadar det förtroendet för kunderna.
Bygg en hemsida med hjälp av Google Business
Om du inte redan har en hemsida, men du har en Google Business Profil finns det en enkel lösning. Google har nämligen själv ett verktyg för att sätta upp hemsidor, baserade på din GBP-data. Då slipper du också oroa dig för att manuellt synka datan däremellan. Du kan läsa mer om det här: Kom igång med webbplats på Google.
Hur kan jag få hjälp med lokal SEO?
Många digitala marknadsföringsbyråer har kompetens inom lokal sökmotoroptimering, men om du vill ha specialisthjälp kan det vara värt att titta på leverantörer och verktyg som PinMeTo. Det fungerar som en hubb som kontrollerar och ser till att all kontaktinformation automatiskt synkroniseras på alla platser samtidigt. Det mäter även resultaten av din lokala SEO och ger dig insikter om vad du behöver förbättra. Ju större företaget är och ju fler platser du administrerar, desto mer hjälp har du av verktyget.