Linus Logren – SEO, ROI & IHM

Har du koll på värdet av trafiken till din webbplats? För att reda ut ROI (return on investment) för SEO bjöd jag in min gode vän Linus Logren till Search Bar. I samtalet ger han handfasta tips för hur du uppgraderarar dina digitala mätkunskaper, samt slår ett slag för att SEO-utbildningar bör slopa prov helt och hållet.

Linus Logren, agency director på Web Guide Partner i Malmö, är en fascinerande person. Han är en sån där jäkel som tänker både ett och två varv kring det du säger och inte räds för att ge mothugg. Det fina är att han gör det opretentiöst, på ett sätt som för diskussionen framåt. Jag tvingas i frustrationen över att ha blivit motbevisad erkänna hur smittande och sympatiskt det är. Det är säkerligen kvaliteter som passar utmärkt i hans roll som föreläsare på IHM business school i Malmö. Vikten av kritiskt tänkande och att ta eget ansvar för sin inlärning är något Linus verkligen brinner för. Om detta och mycket annat pratar vi om i veckans Search Bar:

Nedan följer en sammanfattning av kärnfrågorna i intervjun:

Manne: Vad är din bästa tips för att mäta ROI på SEO?

Linus: ROI är en relativt enkel uträkning, se pedagogisk förklaring i den här videon. Första steget är att förstå hur intäkter (dvs Return) räknas på webbplatsen. Det finns enklare varianter, som e-handel och prenumerationstjänster, och svårare varianter, som offertförfrågningar eller produktwebbar utan köpfunktion. När vi vet det måste vi försöka räkna ut hur SEO-projekten vi gör påverkar intäkterna.

Vi kan använda modeller för att räkna ut hur stor andel trafik vi får för individuella sökord eller räkna på en mer generell förbättring av flera sökord.

Manne: Vad är de första stegen om jag vill lära mig digital SEO?

Linus: Hitta en webbplats att jobba och testa på. Det finns inget bättre sätt att lära sig än att utföra själv! För att komma igång rekommenderar jag följande tre resurser: https://developers.google.com/search/docs/beginner/seo-starter-guide
https://moz.com/beginners-guide-to-seo
https://neilpatel.com/what-is-seo/

Obs. Det är svårt att se resultaten av SEO på en helt ny sajt, så kan du hitta en befintlig webbplats att experimentera på är det idealiskt.

Manne: Hur kan yrkeshögskolorna bli bättre på att utbilda i digital marknadsföring?

Linus: Yrkeshögskolorna gör idag ett väldigt bra jobb med tätt samarbete med näringslivet och en hög utbildningsnivå. Jag tror att det kan bli än bättre om vi fokuserar mer på lärandet och mindre på prov, låt eleverna själva ta ansvaret för sina kunskaper. Bättre samordning mellan olika lärare tror jag också är ett vinnande koncept.

Vill ni veta mer om Linus hittar ni honom på LinkedIn eller når honom via mail. Om ni har önskemål för framtida gäster här på Search Bar, maila mig på info@searchbar.se.