Sara Larsen – Var alltid dig själv

Jag beundrar människor som är genuina. När jag började utforska LinkedIn var min första tanke ”Gud vad bajsnödigt och tillrättalagt allt verkar vara!”. Men, mitt bland alla polerade och trista inlägg lyste en stjärna klart. En person med ett tilltal som om hon skrev direkt från hjärtat, helt ofiltrerat – Sara Larsen. För att lära mig mer om värdet av att vara sig själv i professionella sammanhang bjöd jag in henne till ett digitalt fika.

Challenge accepted

Utmaningen med min LinkedIn-crush var att Sara är en hårdkokt säljare och jag en fluffig marknadsförare. Men, tänkte jag, om någon ska kunna brygga över klyftan mellan sälj och marknad så är det hon. Jag läste på om Sara, lyssnade på hennes föreläsningar, poddar, youtube-videos och förberedde ett dokument med frågor och samtalsämnen. Det slängde jag fem minuter in i intervjun. Diskussionerna spann vidare in i andra, spännande ämnen och det slutade i att Sara övertygade mig att lägga ut allt som video, istället för text. För sån är hon; ärlig, utmanande och uppfordrande.

Kan ni stå ut med stroboskopeffekterna i min trasiga webbkamera och att jag inte fattat grejen med att vara tyst i bakgrunden kan ni se mitt och Saras finfina samtal här:

Efter intervjun insåg vi att för många frågor lämnats obesvarade, så här kommer kärnpunkterna i en mer kondenserad form.

Manne: Vad är det som gör en bra säljare?

Sara: ”För mig är en riktigt duktig säljare vettig, engagerad, lyhörd, påläst och kunnig. De flestas bild av en säljare är kopplade till negativa aspekter, som tjatig, påträngande, pushig etc. Och det stämmer nog på många säljare, då det tyvärr styrs av hur juniora säljare blir coachade av sina chefer, samt hur en säljar-profil är uppbyggd i annonsen = vad man faktiskt söker. 

Sen måste man också ha respekt för att säljrollen inkluderar att driva en process framåt. Precis som en projektledare så skall man inte lämna ett möte utan ett nästa steg och en action-list. Men det handlar mer om HUR man driver, snarare än ATT man driver. 

De flesta säljare saknar utbildning och kunskap i hur man driver på ett lyhört och engagerat sätt – vilket inte egentligen är individens eget fel under början av karriären. Ju mer senior man blir desto fler val står du inför gällande vad du vill att kunden skall känna efter en interaktion med dig. 

Jag vill att kunden skall lämna en interaktion med mig med känslan av: ’Hon vill oss väl’, ’Det var tydligt hur vi tar oss framåt’, ’Hon lyssnar och utmanar oss’, ’Hon är ärlig och geniunt intresserad av oss, inte bara sin affär.’ och ’Jag litar på henne och känner mig trygg. 

Om kunden inte känner så, då har JAG misslyckats. Så med detta som styrpunkt driver jag mina affärer. För mig är det viktigt att kundens bästa STYR, inte min budget.”

Manne: Hur viktigt är det att vara genuint personlig, som säljare/organisation?

Sara: ”Jag är nog fel person att svara på den frågan, för jag kan inte vara på något annat sätt. Jag har vid ett tillfälle sålt en tjänst jag inte trodde på, och det gick bara inte. Helt omöjligt. Jag måste genuint TRO på tjänsten/produkten jag säljer, annars så skiner det igenom och jag har också svårt att se mig i spegeln när jag gör det. 

För mig är genuinitet styrande för förtroende i alla mina arbetsrelationer – åt båda hållen. Så mitt svar konkret är att det är det viktigaste som finns!”

Manne: Ge mig de bästa tipsen för marknadsförare när vi ska prata med säljorganisationen.

Sara: ”Lär er lingot. Om ni inte kan snacka med säljteamet på deras språk blir det väldigt mycket svårt. Så sitt med i säljmötena, lyssna, lär er begreppen, jobba med dem. När lingot sitter, så kommer teamet lyssna.”

Manne: Och de bästa tipsen för sälj när de ska prata med marknad?

Sara: ”Samma svar som ovan. Eftersom vi verkar ha svårt att hitta ett gemensamt lingo, så måste vi lära oss varandras språk. Jag brukar jämföra det med en kärleksrelation. De flesta känner till att det finns fem kärleksspråk. Fysisk beröring, Gåvor, Tid tillsammans, Tjänster och Bekräftande ord. De flesta människor har ett primärt kärleksspråk. Man måste lära sig varandras språk för att förstå. Annars blir det separata sovrum och skilsmässa… Så dags att skaffa en tolk eller bli bättre på att lyssna.”

Manne: Hur blir man en bra kund när man köper in digitala tjänster?

Sara: ”En bra inköpare är påläst, kunnig och utmanande, samt har förståelse för sin egen okunskap. 

Detta funkar bäst med en säljare som är genuin, ärlig och utmanande tillbaka. Det går ’both ways’. Där byggs magin och förtroendet.”

Manne: Vad är dina bäst tips för att rida ut Covid-stormen som företagare/konsult?

Sara: ”För alla företag med ”skör” ekonomi så gäller det att komma igång med sin outreach nu. Om man inte har för vana att sälja och nu finner sig själv i ett läge där man plötsligt står utan uppdrag så måste man igång nu.” 

Saras Covid-tips:
1. Nyttja LinkedIn-kontakter du redan har. Börja snacka med typ 100 personer i ditt nätverk om att du är tillgänglig och ställ lite frågor om deras situation. Fiska fram några möjligheter. 
2. Ring 10 gamla kontakter som du tror kan ha behov och boka in en online-fika. 
3. Kom igång! Gräv där du står. 

Manne: I TreTårsFika pratade du om den positiva effekten som Corona haft på företags ways of working, möten, ledarskap osv. Det var i maj. Du pratade om att vi tvingas anpassa oss till digitala ledarskap och samarbetsformer, på ett positivt sätt. Vill du utveckla det lite?

Sara: ”Det jag ser som en jättepositiv effekt av Corona är globaliseringen. 

Nu kan du bo vart som helst och söka vilket jobb som helst (som går att göra remote) – jag ser detta som en möjlighet att sätta folk i arbete som tidigare varit bundna till en lokal marknad och därför inte jobbat alls eller med nåt de älskar. 

En annan effekt av Corona är balansen mellan arbete och privatliv. Att jobba hemifrån frigör pendlingstid, lunchtid, restid. Denna tid kan läggas på att träna, umgås med familjen och vänner (remote) och att jobba med egna roliga projekt. Jag tror att många inte kommer att vilja gå tillbaka heltid till kontoret. Några dagar i veckan, kanske, men inte alla dagar. 

Jag känner personligen att jag inte vill jobba från kontoret alls längre. 

Alla mina leveranser till kunder, min försäljning, mina projekt – allt det går sjukt bra att göra hemifrån. Både kunderna och jag upplever detta som positivt. 

Alla har också tvingats vänja sig vid att nyttja video-kommunikation och digitala plattformar för dialog, vilket kommer att göra oss mycket mer förberedda inför framtiden.”

Vill ni lära er mer om fantastiska Sara hittar ni henne på LinkedIn eller i hennes YouTube-kanal Break The Box. Om ni har önskemål för framtida gäster här på Search Bar, maila mig på info@searchbar.se.