Det finns människor med mycket energi. Och så finns de där unika individerna som tar ett rum med storm så fort de traskar in. Mikke Selander, VD för Gasellföretaget Ancon, är en sån person. För att få en ordentlig energiinjektion bjöd jag in honom som premiärgäst till Search Bar. Jag vill veta vad han kan lära ut om drivkraft och vägen till ett framgångsrikt entreprenörskap.
Från arbetargrabb till företagsledare
Mannen med det smittande leendet är född och uppvuxen i Lysekil, på västkusten. Hade han gått i sina föräldrars fotspår hade han förmodligen stannat kvar och arbetat inom industrin, men redan som barn fanns det en låga inom honom som ville annat. Han berättar att han alltid haft ett behov av att skapa saker, sätta det i händerna på någon och se om det fungerar.
Tretton år gammal startade han sitt första, fiktiva företag. Ett produktionsbolag som gjorde fotbollsfilmer och instruktionsvideos med printade VHS-fodral. Ett år senare satt han och knåpade ihop program och spel till grafräknare. Skapelser som fortfarande finns kvar på Texas Instruments hemsida.
Mikke berättar att han i tidig ålder visste att digital teknik var hans kall. Efter avslutade studier som systemvetare och några års arbete i IT-branschen befann han sig 2015 vid ett av sitt livs viktigaste vägskäl. Han arbetade då som säljansvarig på Ancon, en mindre tillverkare av kassasystem. Enbart tre månader in i anställningen erbjöds han rollen som VD för företaget.
Ägaren hade sett potentialen hos Mikke och istället för att växla ner företaget, vilket var alternativet, lämnade han över rodret till honom. Därefter har det gått spikrakt uppåt och Ancon vann 2020, för tredje året i rad, Gasellpriset.
Han hade då tagit omsättningen från fyra till fyrtio miljoner kronor på bara fyra år.
Att lära av en besatt entreprenör
När jag träffade Mikke första gången, 2017, var jag en purfärsk SEO-konsult, nervös och lite osäker. Byrån jag arbetade på skulle precis bygga en ny hemsida åt Ancon. Jag minns tydligt hur fascinerad jag var över att han kunde presentera ett, i min värld, tråkigt koncept som kassasystem med sån eld och passion. Som att det var ett sätt att erövra världen.
”Handlingskraften är både min starkaste sida och min akilleshäl”
Jag vill veta varför det gått så bra för Ancon och vad andra kan lära sig av det. En stor del beror på Mikkes till synes outsinliga energi och driv.
– Min främsta superkraft är en sinnesjukt kort väg mellan tanke och handling. Den andra är att jag är väldigt bra på att få folk med mig på tåget.
Mikke berättar att han behöver folk runt om sig som tänker efter före, som kompletterar och fungerar som hans motpart.
– Du utvecklas inte om du bara omger dig med ja-sägare.
På LinkedIn beskriver han sig som ”Rainmaker, troublemaker, gogetter, obsessed, 24/7 365”. En stark kontrast till alla ”Keynote Speakers”, ”founders”, ”growth hackers” med mera. Säkra, men tråkiga kort i ens personliga sales pitch. Man måste våga sticka ut.
”Mellanmjölksmyset har jag alltid haft svårt för”
Obsessed, att vara besatt av det du vill åstadkomma är något vi stannar vid. Mikke pratar varmt om boken ”Be obsessed or be average” av Grant Cardone, som förändrat hans liv. I grunden handlar det om att låta dig bli besatt av det som gör dig lycklig. Att gör aktiva val för att maximera den lyckan.
– Är det Netflix som får ditt liv att bli som bäst, bänka dig. Men, är det egentligen att du faktiskt drar igång det där projektet du tänkt på så länge, gör det.
Du måste våga, menar Mikke. Ta en idé du gillar, kasta dig ut i vattnet och lär dig simma. Alltför många tvekar, är oroliga för att misslyckas och projicerar sin oförmåga att sätta igång på externa faktorer. Var och en av oss är kapabla till magi, bara vi ger oss hän.
På samma sätt som Mikke behöver personer runt om sig, som tänker efter före, kan det vara bra för försiktiga personer, som mig själv, att omge sig med vildhjärnor.
Att låta sig inspireras.
David och Goliat
Innan vi tar oss an Ancon, Mikkes hjärtebarn, pratar vi kort om hans inspiration och var den kommer ifrån. Det framträder två helt olika källor. Den ena är att titta på andra produktföretag med grym UX, känsla och branding. Oavsett vilken funktion produkten fyller.
Han tar företaget Pleo som exempel, sysslar med kvittoredovisning.
– Det får ju till och med kassasystem att låta sexigt.
Men Mikke älskar deras produkt och hur de löser vardagsproblem för företagare. De har en skön branding som genomsyrar hela produkten, från onboardingen, användandet, customer service och slutligen fakturorna. Allt är konsekvent.
”Kampen är en kulturfråga”
Den andra inspirationskällan, eller snarare frustrationskällan, är när företag med undermåliga produkter eller idiotiska idéer slår igenom och får uppbackning av riskkapital.
Det är en motor att se hans större konkurrenters framgångar. Med övertygelsen att hans produkter slår deras på fingrarna hamnar han i ett underdogläge som han verkligen trivs i.
Kampandan genomsyrar Ancons kultur så pass att Mikke tryckte upp tröjor till de anställda, med mottot ”Defeat Goliath”.
Ancon – Kassasystem on rocket fuel
Så, vad är då er magiska produkt, frågar jag Mikke, som inleder med att berätta vad som definierar ett kassasystem. Ett traditionellt kassasystem är både hård- och mjukvara som digitaliserar ruljangsen i en restaurang; ordertagande, bongar, kvitton med mera. Det kommunicerar mellan kunder, kök och annan personal. Restaurangens logistiska hjärna.
2015 var Ancon ett klumpigt, gammalt, windowsbaserat kassasystem med föråldrad kod. 2016, efter ett år vid spakarna hade Mikke rullat ut en ny, unik produkt på marknaden. Ett system med expresskassor ute i restaurangen och skärmar i köket. Målet var att ta fram en bred produktportfölj som även enkla kvarterskrogar skulle ha råd med.
2018 togs beslutet att appifiera kassan, göra den molnbaserad. Det möjliggör att restauranger kan använda egen hårdvara, mobiler, paddor osv för att administrera systemet. En app i köket, en app i restaurangen, kopplat till en orderapp online.
Systemet har successivt byggts ut från ett traditionellt kassasystem till en heltäckande plattform som snarare skulle kunna kallas för ett restaurant management system. Det länkar olika säljkanaler, lokalt och online, samlar in data som möjliggör riktad marknadsföring, lojalitetssystem och pushnotifikationer till användarna.
Ancon
Omsättning 20/21: 36 MKR
Antal anställda: 32st
Kontor: Lysekil, Örebro, Göteborg, Stockholm
Pris: 890kr/månaden, löpande subscription precis som Netflix, Spotify etc (vilket är ovanligt i branschen).
Prata med användarna
Vi pratar om hur du utvecklar en produkt och vikten av att prata med dina användare. I början var Ancon anpassningsbart, det kunde modifieras för att passa alla verksamheter. En lösning som visade sig omständlig och krånglig att använda.
”Det är bättre att ha ett system som är hundra procent bra för åttio procent av marknaden än ett som är femtio procent bra för hundra procent av marknaden”
Rationalisering blev den nya ledstjärnan och en ny, strömlinjeformad produkt togs fram. Ett system som kanske inte passar alla, men för den stora majoriteten är det precis vad de önskat sig och behöver. Besluten som ledde dit kunde tas för att Ancon lyssnade på sina kunder och mötte deras verkliga behov.
Tre konkreta tips och lärdomar kring kundresor:
- Genomför kundundersökningar och samla data. Sätt produkten i händerna på användarna och gör heuristiska tester för att se hur de verkligen interagerar med den.
- Se de olika världarna som dina kundgrupper befinner sig i och hur olika deras behov ter sig.
- Skala ner valmöjligheterna i produkterna så att gränssnittet är mer strömlinjeformat, anpassade till majoriteten av kundernas verkliga behov.
Marknadsföringen då?
Marknadsföring är det som har varit svårast att få ett ordentligt grepp om, menar Mikke. 2015 var det digitala spelfältet helt öppet. Hans konkurrenter vilade på gamla lagrar och deras försäljning sköttes via krängande utesäljare.
Mikke började med att bygga en ny hemsida, själv. Han la till en nyhetssida där fokuset låg på att pusha framgångshistorier från Ancons kunder. Inläggen marknadsfördes kontinuerligt via sociala medier, vilket visade sig vara ett lyckat grepp.
”Framgång föder framgång”
2018 tog han hjälp av byrån Invise och var först på banan med att implementera en inbound marketing-strategi. Ingen av konkurrenterna använde sig av det då. Invise hjälpte till att rebranda Ancon och byggde en ny hemsida, som seglade upp på första platsen på Google på söktermen ”kassasystem”. Just Googleplaceringarna visade sig var det bästa ur marknadsföringssynpunkt, viktigare än rebrandingen eller den nya hemsidan i sig.
Problemet var att Ancon i och med det samarbetet helt outsourcade marknadsföringen och administrationen av hemsidan.
– Det är den första stora lärdomen, du måste själv äga och driva marknadsföringsprojekten, ingen extern leverantör känner din produkt och dina kunder bättre än dig.
Att falla i Googles ögon
Den andra stora lärdomen var hur nyckfull och bräcklig ens närvaro på Google kan vara. Ancon lanserade en ny hemsida 2019 för att ta tillbaka möjligheten att kunna administrera den själv. De lanserade den nya sidan på en ny domän med hjälp av en byrå som tyvärr misslyckades att göra en, för Google, fungerande flytt. Mer eller mindre över natten tappade de alla sina positioner i sökresultaten och i slutändan, miljoner i intäkter.
”Hälften av alla SEO-byråer är kriminella, det kan du citera!”
Den skadan har de inte kunnat reparera, trots försök med olika SEO-konsulter.
– Det är lite som witch craft, suckar Mikke. Ingen kan lova något och det är svårt att veta vilka som kan backa upp det de säger sig kunna leverera.
Ancon har en ny byrå som hjälper dem nu, men det är för tidigt att säga om det är rätt. SEO tar tid.
Mikkes marknadsföringstips:
- Hämta hem och äg bollen, styr berättelsen.
- Arbeta tätare med sälj, kräv deras attention. De är nyckeln till kunderna.
- Jobba på riktigt med att kunna räkna hem investeringarna i marknad. Följ hela den resan och förstå datan.
- Våga öka marknadsbudgeten när du hittat en skalbar modell. Då kan du putta in hur mycket pengar som helst, därför är funnels så bra.
Vägen framåt
Vi återkommer till vikten av storslagna mål, att besegra jättar, på vägen mot toppen. Tidigare mätte sig Ancon mot sina svenska konkurrenter, men att jämföra sig med deras föråldrade system är inte relevant längre. Goliat finns på andra sidan Atlanten. Mikke nämner Square, Lightspeed och Touchbistro. Bolag med tusentals anställda, backade av miljardkapital.
”Vi rör oss fort, ser vad som fungerar”
Det kommer inte att vara en enkel resa, men Ancon är bättre rustade nu än innan. En nyckel är att de återvänt till att äga berättelsen kring framgångståget själva. Mikke menar att kontinuerlig kommunikation i externa kanaler är vital, men innehållskvaliteten måste vara konsekvent hög och anpassat för mottagaren. Ancon går mot kampanjdriven inbound marketing, bygger sales- och product funnels, skräddarsydda köpresor för sina kunder. De har fortfarande mycket att lära, men att göra det själva och bara köpa in kompletterande tjänster är den enda vägen framåt.
Trots att blicken är fäst vid horisonten menar Mikke att det är viktigt att stanna upp och reflektera över vägen du lagt bakom dig. Det är en av de viktigaste lärdomarna under hans karriär.
– Låt dina framgångar fungera som en indikator och inspiration för din framtid.
Vi pratar avslutningsvis kort om att lära sig av andra, vilket är mitt personliga mål med den här bloggen. Mikke säger att även han ser vikten av att lyssna, lära och inspireras av personer som är experter på de områden han vill utvecklas inom. Det fina, som i Mikkes fall, är att så många av dem gärna VILL dela med sig av den kunskapen.
Tre nycklar till utveckling:
- Stanna upp, blicka bakåt och se vad du åstadkommit. Inse var du kan vara om fem år. Du har ofta en större förmåga än vad du tror.
- Skaffa en mentor, insup kunskap från människor som gjort det du vill göra.
- Det är inte bara att lyssna och lära, du måste exekvera också! “Kasta dig i vattnet och lär dig simma!”
Jag tackar Mikke så varmt för samtalet och ser fram emot att följa hans och Ancons resa framgent. Lämna gärna en kommentar nedan eller maila mig på info@searchbar.se om du har önskemål kring nästa reportage.